Start Positief Denken (2)

Of je nu denkt dat je iets wel òf niet kan, je krijgt altijd gelijk...toch?
Investeer energie alleen in wat je wilt bereiken, niet in wat je wilt vermijden.

Nee, je bent echt niet de enige die zich regelmatig laat meeslepen door negatieve gedachten. 
Negativiteit is een gewoonte die verslavend kan werken, daarom blijven veel mensen erin hangen. 
Weet je waar gevoelens vandaan komen? Jou gedachten bepalen je gevoel en als dat inderdaad waar is is er dus een keuzemogelijkheid… stuurbaar.


Herkenbaar: “Ik reken maar op het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen” en vervolgens ontstaat er een gevoel van onbehagen en angst. Er kunnen en zullen veel dingen mis gaan in het leven, en hier op voorhand zo over denken geeft een schijnbaar bevestigend gevoel van controle, ”zie je wel ik heb ook altijd gelijk”. 
Het is voor veel mensen vanzelfsprekend dat er iets vervelends zal gebeuren. 
Het is een vertrouwd gevoel, simpelweg omdat je het gewend bent…. 

Je zou je het liefst goed willen voelen, maar het lijkt lastig, zo niet onmogelijk om je gevoel te veranderen, want …??? Hoe kan je weer de baas worden over je eigen gedachten? 
Als je je negatieve gedachten leert herkennen èn vervolgens relativeren kan je stap voor stap weer baas in eigen hoofd worden....je kan negatief gedrag ontgroeien. 

Negatief denken is vergelijkbaar met ongezond eten. 
Het is de gewoonte die wordt bevredigd maar voedt je niet echt. 
Het geeft je even een quasi vertrouwd maar op langere termijn slecht gevoel. 
Dit ongewenste resultaat is ook in toenemende mate zichtbaar op je uiterlijk en uitstraling. 

Positief denken heeft niet bij iedereen een positief imago.
Het is enorm gehypet door de westerse ‘geluksindustrie’ en wordt dikwijls als tovermiddel misbruikt voor het oplossen van alle problemen. 

Velen vinden dat het sturen van je gedachten betekent dat je de realiteit uit het oog verliest en dat positieve denkers in een “droomwereld” leven. Zij laten zich ondertussen wel leiden door negatieve gedachten en noemen zichzelf ‘realist’. 
Bestaat realiteit eigenlijk wel? Jouw realiteit is persoonlijk, subjectief, anders dan de realiteit van een ander. Iedereen heeft een andere kijk op het leven. 

Heb je leuke gedachten dan voel je je een stuk beter. Het is relatief eenvoudig en best prettig om je gedachten te leren sturen.
 
De huidige tijd laat steeds duidelijker zien dat grote belangenpartijen continue onze mindset willen beïnvloeden om hun machtsposities te versterken door afhankelijkheid te creëren. 
Jij zegt bv: “Het is verschrikkelijk dat ik ontslagen ben.” 
Ik zeg: “Het is misschien ook unieke een kans, nu word ik eindelijk gedwongen om iets te zoeken waar ik wèl gelukkig van wordt”. 
Wie heeft gelijk? Wat is realiteit? 

Ook goed en slecht zijn relatief, alles is relatief. 
Positief denken maakt je gelukkiger, succesvoller, vrolijker en socialer. 

Het helpt je makkelijker door het leven te reizen en er meer van te genieten. Het is zeker niet de oplossing voor al je problemen. 
Het is wel een krachtig stuk gereedschap om bewuster en onafhankelijker te leven. 

Met de volgende stappen vind je de weg: 
  1. Besluit voor jezelf dat jij de baas wilt zijn over jouw gedachten. Het is even wennen maar gebruik voortaan positiviteit als de standaard reactie. 
  2. Laat een alarmbel rinkelen zodra je in een negatieve spiraal beland bent. Herinner je deze afspraak met jezelf. Dit is immers niet wat je wilt. Richt je aandacht op de volgende stap: Wat wil ik wèl… 
  3. Bespreek negatieve gedachten eventueel samen met iemand die je vertrouwt. Zo kun je elkaar ‘betrappen’ op de negativiteits gewoonte. 
  4. Speel er mee en verdubbel eens je negatieve gedachten. Het is zo makkelijk om medelijden met jezelf te krijgen en jezelf aan te stellen. Door je gedachten te verdubbelen schiet je in de lach om jezelf… Accepteer en relativeer, je zult ervaren dat “min maal min plus” is. Investeer energie louter in wat je wilt bereiken, niet in wat je wilt vermijden. 
  5. Zoek naar vaste momenten waarop je voortaan positieve gedachten gaat oproepen. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat of gaat slapen, als je ‘s nachts wakker ligt, bij het opstaan ‘s morgens, terwijl je doucht, tijdens het uitlaten van de hond of je dagelijkse reis naar je werk. Creëer korte privé momenten waarop je bewust dankbaar en tevreden denkt en voelt. Geniet alvast van het euforische gevoel van overwinning. 
  6. Je kunt een negatieve spiraal ook doorbreken door je op je ademhaling te richten. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Als je afdwaalt breng dan je aandacht weer rustig terug naar je ademhaling. 
  7. Je krijgt hiervoor kleine oefeningen aangereikt die al gauw een smile op je gezicht toveren in plaats van je bezorgde afstandelijkheid. Onmiddellijk veranderen de reacties van je omgeving, wat je positieve gevoelens bevestigen en je een blij gevoel geven. 
  8. Laat de waarden ‘goed’ en ‘slecht’ los. Goed en slecht bestaan niet echt. Er bestaan ‘wenselijke’ en ‘onwenselijke’ situaties en deze waarden zijn voor iedereen anders. Wie bepaalt wat goed is en wat slecht is? 
  9. Straf jezelf niet als je toch negatieve gedachten ervaart. Je doet het niet fout, je bent aan het leren anders te denken, je groeit! Het is geweldig als je je eigen gewoontes herkent, dat is een essentiële stap. 
  10. Probeer ook de negatieve gedachten van andere mensen om te buigen door ze, nooit opdringerig, maar rustig en liefdevol te laten zien dat het leven ook best leuk is, dat er ook positieve kanten zitten aan iedere gebeurtenis. Ontdek dat alles bestaat bij de gratie van het tegengestelde. 
Besef dat gevoel je niet alleen maar overkomt. 
Het wordt zeker ook gevormd door je gedachten en de keuzes die je maakt. 
Door je negatieve gedachten te herkennen, relativeren en te overdrijven kan je je gedachten patroon veranderen en doorbreek je verslavende gewoontes. 
Het leven is wat jij ervan maakt, dus tijd om er iets moois van te maken. 
Investeer energie louter in wat je wilt bereiken, niet in wat je wilt vermijden.

Neem het initiatief voor een privé afspraak.
Je kan 24/7 contact opnemen.